Jak złożyć ramkę pszczelą

Jednym z elementów poprzedzających przywiezienie pszczół na pasieczysko było przygotowanie ramek z węzą. Zamówiłem 4 5-ramkowe odkłady (oczywiście na ramkach wielkopolskich), moje korpusy przeznaczone są na 10 ramek (choć są też 12-ramkowe), czyli brakowało mi 20 ramek do tego, aby w każdym korpusie był komplet. 10 złożonych już ramek wraz z wtopioną w nie węzą dostałem od fundacji Cohabitat, więc do złożenia pozostało kolejne 10 (czyli góra pół godziny roboty).

Czym jest i do czego służy ramka pszczela? Ramka jest to drewniana (najczęściej sosnowa) obudowa plastra pszczelego. Górna beleczka ramki jest dłuższa od pozostałych, jej wystające tzw. wąsy służą do zawieszenia ramki na wręgach. W ramkach osadza się węzęczyli szablon z wytłoczonymi kształtami komórek plastra pszczelego, węza zrobiona jest z przetopionego wosku pszczelego.

Dzięki ramce i węzie w niej osadzonej pszczoły budują plaster w miejscu przez nas pożądanym i ma on regularny kształt. Ramki ułatwiają pracę z rodziną pszczelą, a także inne prace wykonywane w pasiece np. miodobranie. Ramki można kupić w sklepach pszczelarskich, są one sprzedawane rozłożone, posiadają one specjalne czopy, aby konstrukcja ramki była mocniejsza i otwory na drut, w który wtapia się węzę (drut przy okazji wzmacnia plaster po to, aby nie wyłamywał się on podczas wirowania miodu). Ramki mają rożne wymiary, w zależności do jakiego typu ula są przeznaczone, to samo dotyczy węzy, można ją kupić dociętą na wymiar do różnych rodzajów ramek.

Poniżej umieszczam film instruktażowy, jak w domowych warunkach złożyć ramkę pszczelą i wtopić w nią węzę. Film zrobiłem (z pomocą żony) na potrzeby mojego projektu na PolakPotrafi.pl :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *